Sunday, June 17, 2012

Käskyt uusiksi: Älä varasta... 7. käsky


SOK sponsoroi Ahtisaarta

Aamuhartaus ke 13.06.2012
Nanna Helaakoski, pastori, Helsinki

Älä varasta

Virsi: 59:1-2

Minä olen varas. Minä varastan joka päivä. Väitän, että varastan elääkseni, mutta se ei ole totta. Tästä vaan on tullut elämäntapa. Ja tämä on hyvin järjestäytynyttä. Minä synnyin varkaaksi ja olen sitä mitä todennäköisemmin kuolemaani saakka. Koska jos olen täysin rehellinen, minä en tahdo lopettaa varastamista. Välillä minun mieleeni juolahtaa ajatus siitä, että elämäntapani on väärä, että tällainen ryövääminen ei ole oikein. Mutta minä suljen sen ajatuksen pois mielestäni, sillä haluan säilyttää tämän riistämällä hankitun elintasoni. Minulle ei riitä se, että minulla on vaatteet, ruokaa ja katto pääni päällä. Minä haluan enemmän, minä haluan ylimääräistä, minä haluan turhaa. Minä olen varas. Samanlainen varas kuin sinäkin.

Niin kauan kuin muistan, on ruokaa heitetty pois ja sitä on ostettu liikaa. Ylimääräistä ruokaa on niin paljon, että sillä voi nykyään myös ihan vain lohduttaa itseään, jos on paha mieli. Sitä on niin paljon, että täällä varkaiden paratiisissa toimii klinikoita, joissa liikaa syöviä hoidetaan. Ajatella, ihmiset kuolevat siihen, että syövät liikaa. Toisaalta, koska ruokaa meillä riittää, monet valikoivat hyvin tarkoin mitä syövät ja mitä eivät. Näitä nykyaikaisia tapoja leikkiä ruualla kutsutaan dieeteiksi. Ja sitten on niin sanotut elintasoallergiat. Monissa maissa, siis niissä maissa missä ihmiset varastavat rehellisesti vain nälkäänsä, niissä maissa ihmisten elimistöt eivät ole kehittäneet sellaista kirjoa ruoka-allergioita, mitä meidän länsimaiset kehomme tuntevat. Jopa koirani syö hienomman aterian aamuin ja illoin kuin niin kutsuttu lähimmäinen joka koiranruokani purkitti. Mutta ei ruoka ole ainoa asia, mitä minä varastan. Minä varastan vaatteita. Minä ostan vuosittain uskomattoman määrän rättejä ja lumppuja vaateliikkeistä, jotka valmistuttavat minun vetimeni kolmannen maailman selkänahasta. Ja kyllä minä sen tiedän, että jossain toisessa maassa lapset taikka aikuiset tekevät minun vaatteeni riistopalkalla riistotehtaissa. Minä puen päälleni farkut, joiden käsittely on vienyt keuhkot ja terveyden minua nuoremmilta miehiltä ja naisilta. Ja ne farkut jalassa minä kuljen keimaillen kaupunkini katuja tylsistynyt ilme kasvoillani etsien uusia kokemuksia ja elämyksiä, sillä niitä minun pitää saada. Eihän elämä ole mitään ilman elämyksiä. Tavallinen elämä ei riitä minulle, minun pitää saada enemmän ja sen minä varastan.

Minä lennän halpalentoyhtiöllä lomalle etelään, minä ajan autolla töihin ja takaisin, minä pesen pyykkini, itseni ja astiani juomavedellä, mutta ostan juomaveteni pullossa, koska pullo on niin kaunis. Sen piirsi joku kuuluisa suunnittelija. Minä kulutan joka päivä yli oman tarpeeni, moninkertaisesti yli, mutta se ei minua estä. Minä vietän ansaittua vapaa-aikaani lukien valkaistulle paperille kirjoitetuista lehdistä totuuden siitä kuinka länsimainen ihminen kulutuksellaan riistää luontoa ja köyhiä maita. Minä tiedän varsin hyvin, että olen omalta paikaltani osa länsimaista riistokoneistoa, mutta voin vannoa, että en tule koskaan lopettamaan toisilta varastamista, jollei maailma käänny päälaelleen. Sillä minä tahdon säilyttää juuri tällaisen elämän.

Toki murhe maailman epäoikeudenmukaisuudesta aiheuttaa minulle toisinaan masennusta ja pahaa mieltä. Sitä minä hoidan lääkkeillä, joita ei kolmansissa maissa edes tunneta nimeltä. Täällä meilläpäin hyvä olo tulee purkista, sillä iloa ja onnellisuutta, niitä ei jostain syystä voi varastaa. Muualla kuollaan nälkään ja likaisen veden aiheuttamaan ripuliin. Minä kuolen viinaan ja verisuonitauteihin. Minä olen se, jonka elintottumukset vievät leivän jonkun toisen suusta. Minä olen se, jonka tyyli elää tekee toisesta taskuvarkaan, jotta hän saisi edes vähän rahaa elääkseen tai ruokaa syödäkseen.

Toinen ryöväreistä pilkkasi Jumalaa. Toinen pyysi, että Jeesus muistaisi häntä, kun tulee valtakuntaansa. Minä olen varas. Minä olen länsimainen ihminen. Jeesus, saanko minä olla kanssasi paratiisissa?

No comments: